share
1399/12/12
حجت الاسلام یوسفی مقدم خبر داد:
اجرای طرح مطالعات نظام‌سازی قرآن‌بنیان

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم از اجرای طرح مطالعات نظام‌سازی قرآن‌بنیان خبر داد و تأکید کرد: این طرح فرصت مناسبی را برای تضارب آرای اندیشمندان قرآنی و نخبگان فراهم می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم، رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، در گفت‌وگویی گفت: یکی از موارد بسیار مهمی که در گام دوم انقلاب اسلامی باید با جدیت دنبال شود، سامان دادن به نظام‌سازی و مطالعات مربوط به آن است. پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پروژه‌هایی را شروع کرده که اکنون در اختیار وزارت علوم است و به عنوان دستور کار کمیته اجرایی مطالعات نظام‌سازی قرار گرفته که عبارت است از مصاحبه با تعدادی نخبگان و برگزاری هفت نشست علمی که مطالب آن ویرایش و اصلاح شده و چهار کتاب در حوزه‌ نظام‌های فرهنگی، سیاسی، اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی تهیه شده است.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن اظهار کرد: به دلیل اهمیت نظام اخلاقی و موضوع اخلاق، نظامی مجزا از نظام فرهنگی را در تولید این مجموعه آثار مورد توجه قرار دادیم و چهار کتاب علمی به زودی منتشر خواهد شد و نیز طرح کلی مطالعات نظام‌سازی را فراهم کرده‌ایم و در آن نکته‌های پیشنهادی نخبگان در مصاحبه‌ها و نشست‌های علمی به عنوان طرح‌های علمی مطالعات نظام‌سازی استخراج شد و ما در ۵ عرصه یعنی کلیات و مفاهیم مطالعات نظام‌سازی، نظام فرهنگی، نظام سیاسی، نظام اقتصادی و نظام اجتماعی به ارائه محتوا پرداختیم.

وی اضافه کرد: این مجموعه می‌تواند محتوای علمی مناسبی برای محققان و دانشمندان علوم انسانی و اسلامی آنها باشد و محتوای آن را نقد کنند و به عنوان یک سبد پروژه آماده شده و در اختیار مرکز ملی توسعه مفاهیم و فرهنگ قرآن کریم قرار گرفته است. این مرکز و کمیته ملی و اجرایی مطالعات نظام‌سازی این موضوعات را در دستور کار قرار داده‌اند.

یوسفی مقدم در پاسخ به اینکه آیا در این طرح به دنبال ارائه نظام‌نامه‌های درسی برای محیط‌های علمی دانشگاهی و حوزوی هستید؟ تصریح کرد: به این عرصه ورود نکرده‌ایم و صرفاً مباحث نظری مطالعات نظام‌سازی را دنبال می‌کنیم و بنا داریم که داده‌های مطالعات نظری به خروجی‌هایی تبدیل شوند که بتوانند جزء موضوعات مورد نیاز درسی قرار بگیرند. به نظر ما باید این مباحث را به دانشگاه‌ها و مراکز علمی بکشانیم تا با فرهنگ قرآن در عرصه‌های جدید آشنا شوند و  نخبگان جامعه به بحث‌های قرآنی جدید بپردازند.