share
1401/09/08
عیسی عیسی‌زاده خبر داد:
تحقیق روی ۲۰ تفسیر قرآن در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن

حجت‌الاسلام عیسی عیسی‌زاده، با بیان اینکه پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات حوزه بزرگترین مرکز قرآنی در جهان اسلام است، گفت: تولید فرهنگنامه‌های تخصصی قرآنی در حوزه علوم مختلف و تحقیق و بررسی بر روی ۲۰ تفسیر قرآن از جمله آثار تولیدی این مجموعه است.

به گزارش پرتال جامع علوم و معارف قرآن به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین عیسی عیسی‌زاده، عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم، در سخنانی در جمع طلاب حوزه علمیه خواهران به توضیحاتی درباره کارهای قرآنی انجام شده در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پرداخت و گفت: یکی از مشکلات محققان قرآنی در برخی استان‌ها عدم دسترسی به منابع علمی و استادان متخصص و باتجربه است و برپایی این جلسات از این جهت ضروری است.

عیسی‌زاده با بیان اینکه پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات حوزه بزرگترین مرکز قرآنی در جهان اسلام است، اظهار کرد: دفتر تبلیغات اسلامی غیر از بحث اعزام سالانه هزار مبلغ، به مباحث پژوهشی قرآنی توجه زیادی داشته است؛ یکی از سرمایه‌های این دفتر تاسیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم  در این راستا است.

تحقیق روی ۲۰ تفسیر قرآن

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: ۲۰ محقق در طول ۱۵ سال فعالیت علمی، روی ۲۰ تفسیر مهم شیعه و سنی تحقیق کرده و عناوینی شامل ۴۰ هزار موضوع استخراج شد و از جمله نظر  علامه طباطبایی هم آمده است؛ براساس این پروژه هر موضوعی در قرآن وجود داشته باشد قابل دسترسی در این مجموعه است.  

وی، افزود: در مرحله دوم این پروژه، ۱۴ مفسر مورد بحث و تحقیق قرار گرفته و در صورت تامین بودجه نرم‌افزار آن منتشر خواهد شد بنابراین برای دسترسی آسان به نظرات این ۲۰ مفسر می‌توانید به این پروژه بی‌نظیر در جهان اسلام، مراجعه کنید و الان تلاش داریم به زبان‌های مختلف هم ترجمه شود و مورد استفاده محققان قرار بگیرد.

عیسی‌زاده گفت: این در حالی است که بسیاری از کشورهای اسلامی به مفسران شیعه توجهی نداشته‌اند ولی ما در این پروژه، به نظریات ۱۰ مفسر اهل سنت پرداختیم.

قرآن در کشور مهجور است

عیسی‌زاده با اشاره به مهجوریت قرآن کریم، بیان کرد: اگر آثار دانشمندان غیرمسلمان را در ارتباط با قرآن در دنیا ببینیم به مهجوریت قرآن در بین خودمان پی خواهیم برد، مثلا بزرگترین دایرة المعارف قرآنی در هلند نوشته شده است از این رو دفتر تبلیغات حوزه هم نوشتن یک دایرة المعارف را در دستور کار قرار داد.

وی ادامه داد: این دایرةالمعارف را در ۳۰ جلد منتشر خواهیم کرد و الان ۲۲ جلد آن چاپ شده و دارای بیش از سه هزار مدخل علمی است و در هر مدخل، بیش از ۳۰ تا ۴۰ منبع متقن مورد استفاده قرار گرفته است.  

رئیس میز قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اضافه کرد: این دایرة‌المعارف دسترسی به منابع درجه یک تفسیری و غیرتفسیری را به آسانی در اختیار محققان قرار خواهد داد و در سخنرانی و نوشتن مقالات و ... کمک زیادی به قرآن‌پژوهان  خواهد کرد. از دل این دایرة المعارف هم چندین دانشنامه مانند دانشنامه کلامی، اعلام قرآن، و ... تولید شده است و آخرین مجموعه منتشره هم دانشنامه محیط زیست است.

وی با اشاره به تولید فرهنگ قرآن اظهار کرد: مرحوم هاشمی رفسنجانی در چند دهه قبل، مشورتی با آقای بهشتی و دیگران کرد تا مجموعه کلید قرآن را که بعدا فرهنگ‌نامه شد تولید کند و به تعبیر آقای معادیخواه، ایشان ۵۰ دلیل آورد که معجم مفهرس جوابگوی نیازهای آن دوره نیست؛ از جمله دلیل او آیات مرتبط با داستان حضرت مریم(س) است که در آن هیچ واژه صریحی در مورد عفت و حیا ندارد در حالی که صریح‌ترین آیه قرآن برای عفاف و حیاست.

عیسی‌زاده افزود: وی از هر آیه چند برداشت کرده و کلیدواژه آن را هم بیان کرده است که مجموعا چندهزار کلید شد و بعد از انقلاب چون خودش درگیر مسائل کشور بود به حزب جمهوری و سپس به صدا و سیما داد ولی آنها هم نتوانستند تا در نهایت به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه ارسال شد و آقای جعفری مرکز فرهنگ و معارف قرآن را با هدف ساماندهی این مجموعه تشکیل داد و روی آن کار کردند و از دل این کلید قرآن، فرهنگنامه قرآن در حدود ۱۳ سال در ۳۳ جلد تولید شد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، گفت: الان اگر هر موضوعی در قرآن را جست‌وجو کنید مثلا کلمه آب، تمام اطلاعات مرتبط قرآنی درباره این واژه در اخیتار محقق قرار می‌گیرد و محققان با مراجعه به یک مدخل می‌توانند ده‌ها موضوع پایان‌نامه استخراج کنند.

تولید فرهنگنامه‌های تخصصی

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن بیان کرد: ما فرهنگنامه‌های تخصصی مانند فرهنگنامه کلام، فقه و حقوق، سیاست و اخلاق و ... را تولید کردیم، همچنین اپلیکیشن فرهنگنامه برای استفاده در تلفن همراه وجود دارد و محقق در کمترین فرصت و زمان می‌تواند به اطلاعات مدنظر خود دست یابد. 

وی افزود: در کنار فرهنگنامه موضوعی، فرهنگنامه واژگانی قرآن هم تولید شده و جلد چهارم فرهنگنامه واژه‌های مشابه (که حدود ۲۶۰ گروه واژگانی است) هم تولید شد. ما معتقدیم که حتما یک راز و سری در اینکه خدا از واژگان مشابه و وجوه و نظائر استفاده کرده وجود دارد. الان فرهنگنامه وجوه و نظائر هم در دو جلد چاپ شده است.

۱۳ هزار مقاله در دسترس محققان

عضو هیئت علمی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، ادامه داد: همچنین ما تمام مقالات قرآنی در سطح کشور را جمع‌آوری کردیم و به محققان دادیم تا حوزه متنی مقاله مثلا کلامی یا اخلاقی بودن و ... را روشن کنند و الان حدود ۱۳ هزار مقاله در چهار گرایش اصلی علمی جمع‌آوری شد. اگر کسی واژه بهشت را جست‌وجو کند حداقل چهار مقاله در مورد بهشت در دسترس او قرار خواهد گرفت و الان روزانه بیش از ۱۵ هزار مراجعه‌کننده دارد.