در همین رابطه این پرسش مطرح است که آیا تشکلات حزبی در نظام حکومت اسلامی جایگاهی دارد؟ این سؤال از آن جهت مطرح است که از یک سو ضرورت همگون بودن نظامهای سیاسی حاکم بر جهان امروز، ایجاب میکند که حکومت اسلامی خود را با عرف سیاست جهانی هماهنگ سازد تا امکان برقراری روابط سیاسی بر اساس ضوابط بین المللی تحقق پذیر باشد.
و از سوی دیگر، تحزب گرایی، مایه تشتت و تفرقه و تضارب آراء گشته و در صفوف مسلمین، رخنه و شکاف ایجاد میکند و این بر خلاف دستور قرآن کریم است که به فشرده بودن صفوف مسلمین دستور اکید داده است:
و اعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا و اذکروا نعمة الله علیکم اذ کنتم اعداء فالف بین قلوبکم فاصبحتم بنعمته اخوانا» (1).
به ریسمان ناگسستنی الهی(وحدت و برادری اسلامی)چنگ زنید و از هم مپاشید و یاد آورید عنایت الهی را که شما را از دشمنی و ستیز با یکدیگر نجات بخشید و دلهای شما را به یکدیگر نزدیک کرد تا آن که به فضل الهی امروزه برادروار گرد هم آمدهاید.
من الذین فرقوا دینهم و کانوا شیعا کل حزب بما لدیهم فرحون (2).
این آیه در نکوهش مشرکان میگوید:
راه و روش خود را از یکدیگر جدا ساختند، و به صورت دستهها و گروههای جدا از یکدیگر میزیستند و هر گروهی به آنچه خود میپنداشتند، دلخوش بودند.
یعنی در راه و روش و اندیشه با هم یکسو نبودند و هر گروه خواسته خود را دنبال میکرد.
پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمود:
«المسلمون اخوة، تتکافا دماؤهم، و هم ید علی من سواهم، یسعی بذمتهم ادناهم» (3).
مسلمانان همه برادر و برابرند، و جملگی یکدست در مقابل بیگانه قرار گرفتهاند. آن که در پائینترین رتبه قرار دارد، با حمایت جمع اقدام میکند.
یعنی فرد فرد آحاد مسلمین از حمایت جمع برخوردارند و جملگی هماهنگ هستند.
اکنون با نظر به مراتب یاد شده، تشکلات حزبی میتواند، دو اثر و پیامد منفی داشته باشد:
اولا شیرازه وحدت ملی و اسلامی گسسته شود و پراکندگی گرایشها و خواستهها، شکافهای عمیقی در میان امتبوجود آورد، زیرا هر گروه به آنچه دارند دلخوشاند، «کل حزب بما لدیهم فرحون» (هر که نقش خویشتن بیند در آب).و آن وحدت و یگانگی و همبستگی که لازمه برادری اسلامی است، از هم میپاشد و مسلمانان را رو در روی یکدیگر قرار میدهد.
ثانیا آزادی در انتخاب از مردم گرفته میشود، زیرا حزب گرایی، اهداف دیکته شده را در مقابل اعضاء و هواداران قرار میدهد، و انتخابات به گونه کانالیزه شده صورت میگیرد.بنابر این، مردم آزاد نیستند و به ناچار بایستی کاندیداهای مطرح شده از سوی احزاب را برگزینند.در صورتی که در فرهنگ اسلامی، انسان، آزاد آفریده شده و در انتخاب راه کاملا آزاد است.
در روایات صحیحه آمده: «الناس کلهم احرار» (4).
امام امیر المؤمنین علیه السلام در نامهای به فرزندش امام حسن علیه السلام مینویسد:
«و لا تکن عبد غیرک و قد جعلک الله حرا» . (5)
بدون تردید بنده دیگری بودن، در آن است که انسان در تصمیمات خود، پیرو دیگران باشد و انتخاباتی که از کانال حزبی انجام میگیرد، انتخاب آزاد نیست، بلکه انتخاب در چارچوب سیاستها و تصمیمات حزبی است!
ولی در این زمینه باید گفت، این گونه برداشتهای ناروا از تشکلات حزبی، ناشی از اندیشههای ناپخته سیاسی است.
اسلام، سعی بر آن دارد که رشد سیاسی در آحاد مردم ریشهدار و بنیادین گردد.و ملت مسلمان همواره به مسائل سیاسی علاقه نشان داده، در تمامی صحنههای سیاسی حضور فعال داشته باشند.
بر این اساس هیچ کس و هیچ برنامهای نمیتواند، این علاقه و رشد سیاسی را از ملت مسلمان بستاند، زیرا این علاقه ریشهدار است و از احساس دینی و مذهبی آنان برخاسته است.
همچنین باید دانست که مساله جهت دهی سیاسی، مساله دیگری است و هدف از آن این است که این رشد سیاسی به شکل درست صورت گیرد، بدین گونه که گروهی از اندیشمندان مخلص و دین باور، و آشنا به اوضاع سیاسی جهان و کشور گرد هم آیند و مسائل سیاسی را یک به یک مورد بررسی قرار دهند و با اندیشه صحیح، بهترین روش را جست و جو کنند، آنگاه با عرضه اندیشههای مورد توافق خود بر مردم، یعنی در معرض آرای عمومی قرار دادن، بر پختگی آن بیافزایند و ضمن آن که رهنمودهای لازم را ارائه میدهند آماده پذیرفتن انتقادات و پیشنهادهای مردمی نیز باشند.
و لتکن منکم امة یدعون الی الخیر و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و اولئک هم المفلحون (6).
باید گروهی از شما گرد هم آیند و راه اصلح را ارائه دهند و پسندیده را از ناپسند جدا سازند.این چنین گروهها رستگار خواهند بود.
و بدین سان برای انتخاب بهترین راه، هم اندیشمندان سعی خود را کردهاند و رهنمودهای لازم را عرضه نمودهاند و علاوه اعتماد مردم را نیز کسب کردهاند، و مردم نیز با کمک اندیشمندان مخلص، بهتر به مصالح خویش راه یافتهاند.
البته با تعدد تشکلات حزبی، بهتر میتوان مشکلات سیاسی را حل و فصل نمود، زیرا با تعدد گروههای سیاسی، مراکز تحقیق در مسائل سیاسی، متنوع خواهد شد و از برخورد اندیشهها و افکار گوناگون، بیشتر میتوان به کاستیها پی برد، زیرا هر گروه، ممکن استبه نقص خود پی نبرد که در این صورت دیگر گروهها، آنان را آگاه میسازند، همچون مراکز تحقیق علمی، که هر چه پرشمارتر باشد، در پیشرفت علم، بیشتر مؤثر است. مولا امیر المؤمنین علیه السلام در این سخن خود به همین حقیقت اشاره دارد:
«من استقبل وجوه الآراء، عرف مواقع الاخطاء» .
با دریافت آرای گوناگون، میتوان به مواضع اشتباه پی برد.
آری، این در صورتی است که گروهها و اندیشمندان، خالصانه بکوشند و همگی در پی مصالح امتباشند و نه به دنبال بدست آوردن پست و مقام یا شهرت و نام.اگر رهنمود است، صمیمانه باشد، و اگر انتقاد است، مخلصانه باشد و همواره رضای خدا و مصالح مردم مد نظر باشد.
متاسفانه این بینش و گرایش در جامعههای عقب افتاده یا در حال رشد، کمتر حاکم است.و هر گونه تشکلات حزبی، در نهایتبه گروهگرایی و ستیز میانجامد.
هم از این رو مرحوم سید جمال الدین اسدآبادی در گفته مشهور خود یادآور شده است:
«الحزبیة فی الغرب دواء، و فی الشرق داء» .
تشکلات حزبی در جامعههای غربی، راه درمان دردها است.و در جامعههای شرقی، منشا دردها.
امیدواریم، پس از گذشتسالها و قرنها، تحولی شگرف در نگرش مردم ما بوجود آمده باشد و مفهوم تشکلات حزبی را به خوبی درک نمایند.ما همه برادر و برابریم و هدف واحدی را دنبال میکنیم و بایستی از اندیشههای سیاسی یکدیگر حسن استفاده را بنماییم.ان شاء الله تعالی.
در پایان یادآور میشویم که تک حزبی به استبداد و تحمیل منتهی میشود و تعدد احزاب برای پیشبرد رشد سیاسی ضروری است.همانگونه که برای پیشرفت و رشد علمی، تعدد مراکز تحقیق ضروری میباشد.
1- آل عمران 3:103.
2- انفال 8:46.
3- کافی شریف ج 1 ص 403-404.
4- کافی شریف ج 6 ص 195 حدیث 5 و ج 7 ص 420 حدیث 1 و ج 8 ص 69 حدیث 26.وسائل ج 23 ص 54 حدیث 1 و ج 27 ص 253 حدیث 9 و نیز تهذیب و استبصار و من لا یحضره الفقیه.
5- نهج البلاغه-(صبحی صالح)ص 401
6- آل عمران 3:104.و نیز در سوره اعراف 7:159 آمده: «و من قوم موسی امة یهدون بالحق و به یعدلون» .و آیه 181: «و ممن خلقنا امة یهدون بالحق و به یعدلون» همواره مردانی به گونه گروهی راه حق را یافته و رهنمون به آن بودند.